מימשתי את חלומי. אחרי יום הליכה ממושכת שמרביתה ממש לא מעניינת וביקור במקדשים 59, 61, 62 ו - 63, אני אורח בביתם של Hiroko & Motoo Arai. זוכרים? לפני כשבוע נפגשנו על הדרך לחמש דקות ובפזיזותם הזמינו אותי לכשאהיה קרוב למקדש 62 וזה מה שעשיתי אמש, צילצלתי ואמרתי שהיום אהיה בסביבתם. בשעת אחה״צ מוקדמת התייצב מוטואו סן בשער מקדש 63 והסיע אותי לביתם המדהים במרחק כמה קילומטרים משם. בית לא גדול אך מרווח ומצוייד לתפארת, יצירות אומנות ואני משתכן בחדר מרווח של כ 12 טטאמי עם שני מקדשים פרטיים, האחד בודהיסטי והשני מעליו, שינטו. הירוקו קיבלה את פני כקבל פני בן אובד, ישר למקלחת (כי סירבתי לאמבט יפני שגוזל אנרגיה), כביסה וכמובן מים קרים באיכות שלא טעמתם מימיכם. כל אחד חופר כ 10 מטר ושואב לעצמו מים באיכות הנחשבת לטובה ביפן. בהתרגשות ובמבוכה שאל מוטואו אם אני מוכן לטקס תה. מי מכם היה מסרב? על פי כל כללי הטקס, עם ממתקים יפנים מסורתיים ותה מוקצף מאבקה ירוקה, העברנו כשעה כשאני מתכבד לנסות ולהגיש למוטואו תה שאני מכין על פי כל כללי הטקס. קשה לעכל איך המופלאים הללו מכניסים זר לביתם. זוהי יפן המסורתית, הנאיבית והנדיבה שמבחינתי הגיעה לשיא במסע הזה.
הירוקו, נקראה על שם הירושימה משם הגיעה משפחתה. היא היתה בת שנתיים כשהפצצה נפלה כ -20 ק״מ ממנה אך קרובי משפחה רבים נספו. אביה, מהנדס אזרחי העביר את משפחתו לפרברי העיר וכך נגזרו גורלות. היא בוגרת תואר שני בספרות אנגלית אך שימשה כמורה ומנהלת בית ספר עד לפרישתה לפני 8 שנים. מוטואו, בוגר כלכלה מאוניברסיטת אהימה במטסויימה, עבד עד לפרישתו בסוכנות ניסן. שלשה ילדים. הצעיר בן 39, האמצעית בת 40, ספרנית שלמדה במינכן וחייתה שם שש שנים תמימות והבוגר בן 42, אח בבית חולים. אחרי כמה שעות של שיחה על כל דבר אפשרי נכנס הבן שנראה היה לי בן 27 אך הוא נטול אנגלית והשיחה השתפרה והלכה עם תרגום סימולטני של אמו. הוא גילה סקרנות והיה פתוח ולבבי וסיפר על הקשיים במציאת עובדי סיעוד בבית החולים ועל המחוייבות העצומה שיש לו כלפי העבודה שמונעת ממנו לקחת יותר מששה ימי חופשה בשנה. חשבתי שאת הבת לא אראה אך ביפן תמיד יש הפתעות. נכנסה קטנטונת חמודה עם פנים של צעירונת ומה לעשות, כולם נשארו שקופים לידינו. שיחה קולחת בגרמנית על העבודה כספרנית, על החברים שהותירה בגרמניה ועל העובדה שאחרי חמש שנים מאז חזרה הביתה, אני הראשון שמרענן לה את הגרמנית פרט לאינטרנט וסרט אחד בשנה שמזדמן לה למצוא. השאלות על ישראל וההתייחסות ליפן השמרנית והמתקדמת ומעמד האישה בשתי המדינות. הכל מתכנס לסד של זמן ואני חש שלא בנוח, הרי הם צריכים לישון לא?
אז ככה, היה לי יום עם גשם שמנע ממני לעלות למקדש 60 בגלל תנאי הדרך שנשטפה בטייפון ומומלץ על ידי כל מי שמכיר את המסלול שלא לעשותו בתנאים שכאלה. זה מה שאעשה מחר. אני עדיין באופוריה של האירוח בבית יפני כה נדיב רגיש וחם.
הידעתם? בטקס התה יש מימד פילוסופי שאומר:
Ichi go Ichi ee - one chance at one time
כשאתה מתבונן בכלי שבו הגישו לך את התה, צא מנקודת הנחה שזו הפעם האחרונה שאתה פוגש בו. התבונן בו שוב ושוב וסובב אותו לפני עיניך שלש פעמים. כך, כמו הכלי, חשוב גם על האנשים שנמצאים ברגע זה אתך.
התה בטקס התה נקרא Macha. טקס התה היה עיסוק גברי במקורו.
בעודי יושב לאל מול השולחן, לבוש יוקטה ואוכל סוקיאקי מסורתי, מאכל קדירה מצויין שמכיל בשר בקר, ירקות ופטריות בתוך רוטב סויהן, הוכן הפוטון עליו אשן הלילה.
לידו הוצבה מנורת לילה, שעון, קופסת טישיו ופח.
גמדים קטנים פועלים ברחבי הבית.
מזג האויר גם הוא מיטיב עימי, מעונן אך ללא גשם, לא חם והדרך משתרכת בעיירות או כפרים שבשולי כביש החוף. חממות, משתלות, שדות אורז ועכביש ענק שלכד זה עתה שפירית גדולה, וכמוו בסרט טבע אני עומד מהופנט וצופה במתרחש. המקום אליו הגעתי נראה חדש ובעלת הבית מתלוננת על הביגל החמוד שלא מפסיק לנבוח. הוא של בתה בת התשע שעובדת בחוץ עם מגרפת עץ ואוספת את קציר העשב על גדות הנהר שבתוכו יושבים שני בחורים, תקועים במים ומדברים בטלפון בתקווה לחילוץ מהיר.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה